arnesgatlopp.blogg.se

"arnesgatlopp" är en väg-dagbok för mitt eget minne. Här läggs främst ut mina egna tankar kring pågående och planerade arbeten, längs den väg där jag är delaktig. Har för närvarande hand om vägens skötsel. Hoppas även kunna presentera några historiska inlägg, till mitt eller någon annan läsares nöje. Eventuella kommentarer kommer att godkännas av mig, innan publicering. Dessa kommentarer skall hålla god ton och ej innehålla påhopp eller allmänt gnäll. Välkomna till arnesgatlopp.blogg.se

Skylt renovering

Publicerad 2016-07-03 23:01:49 i Aktuellt,

 Nyrenoverad vägvisning
 
 I samband med hösten och vårens vägarbete, fick den gamla vägvisaren plockas ner. Den hade fört en lite skamsen tillvaro under några år. Färgen hade flagnat en hel del på både skylt och stolpe, där den sistnämnde hade stagats upp med stenar, när lutningen blev alltför stor. Men en nyrenoverad väg måste ju ha en renoverad vägvisare tillika!
 Vilken ska sitta längst upp?
 
 Tidigare hade Granviks skylt suttit överst, äldst som den var. En förresten mycket fin skylt av gammalt snitt, med relief-text. Väl värd att vårda bara det!
 "Sjöhaget-skylten" hade kommit upp i mitten av 60-talet, när min far Kjell, hade tjatat sig till den av kommunen, när vår sista vägdel lades till. Så vitt jag minns det hela. I vilket fall var denna skylt mycket nyare och hamnade väl därför underst i bara farten.
 Vi resonerade en stund och kom överens om att platsen längst bort borde stå överst. Därför blev valet som det blev. Sjöhaget ligger sist på sträckan och därför överst.
 Sen kan vi notera att vi ändrat till 2,5 km till vägens slut vid Sjöhaget, som åxå stämmer ganska exakt med trippmätaren i bil
 
 Montering av nymålad vägskylt
 
 Själva stolpen hade jag själv slipat och målat under vinter. Skyltarnas båda fästen blev svetslagade och blästrade av bara farten, som även de fick sig en strykning i samma färger.
 Skyltarna lämnade jag däremot över till grannen C-G, som tog sig an deras målning och nya text. Granviks-skylten som är i relief, fick renovering med enbart färg. Den nyare Sjöhags-skylten fick däremot text i utskuren självhäftande plast. Här tog vi oss friheten att ändra från 2km till 2,5 km. som är ganska exakt avstånd till vändplatsen vid Sjöhaget.
 
 Ingen tvekan här!
 
Tja då har vi extraknäckt som skyltmakare åxå. Ett litet trevligt projekt i vårens vägrenovering.
 
 Lite smolk i bägaren fick vi dessutom under midsommarveckan. Vår röjare av vägrenen, som gjort bra jobb under flera år, tackade för sig och avböjde kantröjning i år. Så vips står vi utan entreprenör av ett viktigt moment i vägens skötsel. Upp och ner i vägbranchen, kan man säga...
Arne

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela