arnesgatlopp.blogg.se

"arnesgatlopp" är en väg-dagbok för mitt eget minne. Här läggs främst ut mina egna tankar kring pågående och planerade arbeten, längs den väg där jag är delaktig. Har för närvarande hand om vägens skötsel. Hoppas även kunna presentera några historiska inlägg, till mitt eller någon annan läsares nöje. Eventuella kommentarer kommer att godkännas av mig, innan publicering. Dessa kommentarer skall hålla god ton och ej innehålla påhopp eller allmänt gnäll. Välkomna till arnesgatlopp.blogg.se

Äntligen dags för asfalt på vår väg, 18/5-16

Publicerad 2016-05-18 22:53:00 i Aktuellt,

Dags för asfalt
 
 Några dagar före informerades vi.
 
 
 Ing-Britt textade ännu en informationsskylt, denna gång om kommande beläggningsarbete. Vi hade blivit förberedda på att arbetet skulle påbörjas kl. 6.30 på onsdagsmorgonen. Nu hade det blivit senkomna ändringar och jobbet startade istället vid 10-tiden. Givetvis medförde detta omak för några, men vi hoppas de flesta är införstådda med det hela.
 Det var ju ändå dryga tjugo år sedan jobbet gjordes sist, så något ofta återkommande problem kan vi inte kalla det hela.
 
Vi 15.30-tiden var jobbet i full gång 
 
Lastbilar med asfalt står på tur 
 
Magnus och Marcus var två av grabbarna som hjälpte oss med jobbet 
 
 Några av trafikanterna vände och senaregjorde sin resa, medan några av oss valde smygvägen över Gunnarsbol. Vid 19-tiden skulle etappen till Älvängens kors skulle vara klar, fick vi upplysning om.
 Själv åkte jag hem vid 20.30 och då var sträckan mellan Håla och Älvängen klar, men gänget asfalterade ännu i bergsskärningen vid Forskningen. Premiärtur imorgon bitti, på nylagd väg, hoppas åtminstone jag på.
 
Ett fint resultat på onsdagskvällen. 
 
Ser bra ut även mot Älvängen. 
 
 Ny asfalt ända till kanten vid Håla.
 
 Ett litet snabbt referat från onsdagens beläggningsarbete på vår väg. Så långt verkar allt till belåtenhet...
 
 / Arne

Bärlager på plats

Publicerad 2016-05-03 22:20:00 i Aktuellt,

Renoveringsarbete på gång.
 
 Under hösten och vårens arbete på vår väg, har den helt naturligt fått en hel del stryk. Tunga maskiner och tunga transporter sätter givetvis sina spår. Under mars månad fyllde jag igen potthålen med 0-8 kross för hand, och fick sedan hjälp av kommunen med en första hyvling av vägen. Resultatet blev riktigt bra, med de förutsättningar som var.
 Nu är det dags att ta itu med renoveringen på allvar, för att få en fin väg till sommaren. Första moment blir nu att förstärka vägen på de svagaste sträckorna med Bärlager. Här använder vi ett bergkross med kornstorlek från 0 mm -35 mm. Några stenar med större storlek har slinkit med i lassen, och dem får vi hjälpas åt att plocka bort. Under måndag den 2:e maj utfördes arbetet av grabbarna på JP's Entreprenad. På måndagskvällen gjorde vi en inspektionsrunda och tog några foton...
 
Från Korset mot Bäcken 
 
 Här har leran tittat fram under en tid, när vi hyvlat vägen. Vägdelen har lätt blivit spårig och svårkörd, när väglaget varit blött. Nu förstärker vi delen med bärlager som grund, och hoppas det blir till det bästa.
 Renoveringen kopplas nu samman med delen längs bäcken, som tidigare fått en hel del, både bärlager och slitlager, som förbättring. Vi siktar på en bra och stabil sträcka fram till Kobråten.
 
 Kobråtens nya vägtrumma.
 
  Ett avsnitt på vägen som jag länge önskat bättring på. Vattensjukt område med dåliga diken, i skugga under vår och höst. Dålig vägtrumma, som fungerat bristfälligt.
 Nu är detta åtgärdat och den sjunkna vägdelen får förstärkning och höjning med bärlager till att börja med. Skall bli spännande att följa resultatet under sommaren, och sedan under hösten. 
 
 Fridhem-Karlslund
 
 Ett område som varit ett sorgebarn under lång tid. Dåligt dike på östra sidan, och vägbank som består av stora delar gungfly. Vilket gjort att vägen flyter ut åt sidorna så sakteliga. Här brast vägen en vår, för några år sedan. Leran sköt upp i långa åsar, och gorde vägen svår att bemästra.
 Nya diken och avsmalnad väg. Ny 500 mm's vägtrumma som guidar vattnet till västra sidan, borde ge bästa förutsättning! Ett förstärkande bärlager lägger vi nu åxå på, och slitlager med 0-18 när vi kört till det hela frampå. 
 
 Före Granviks-rakan.
 
 En vägsträcka som varit eftersatt under flera år. Vägen hade flutit ut, och hade minimalt med gruslager. Svårt att grusa upp en väg som är dubbelt så bred som den borde.
 Nu har den fått friskt dike på östra sidan och rensat på den västra sidan. Ny vägtrumma som forslar vattnet till stora diket på västra sidan. Ny sidotrumma tillika, som ökar avrinningen. Så nu blir det dags för bärlager till att börja med. Ska bli skönt att delen får sin välförtjänta renovering...
 
 Sjöhaga - Sjöhaget
 
 Vägföreningens yngsta vägdel, som byggdes på mitten av sextiotalet. Här är det ett vattensjukt område som gjort att vägen sjunkit ner i leran. Avvattning via en dränering, lagd i mitten av sjuttiotalet, som inte är i bästa skick dessutom.
 Nu är dikena grävda och vägtrumman utbytt. Ny brunn är satt vid dräneringens början, så grundarbetet borde vara det bästa. Förstärkning med bärlager även här. Vi får köra till det hela och lägga slitlager frampå.
 
 Kurvan vid koloni-lotterna
 
 Här har det varit ett uttalat önskemål från trafikanterna om en förbättring av sträckan. Strax före kurvan har potthålen snabbt bildats vid regningt väder, som då gjort vägdelen vattensjuk och gropig.
 Äntligen kan vi åtgärda med nytt kraftigt dike i innerkurvan, och ny brunn vid dräneringen som vi fann. Nu får solen och avrinningen göra vägen torr, och bärlagret stadga och hållbarhet åt vägkroppen. Även här kommer ett behagligare slitlager frampå. 
 
 Hoppas koloniodlarna får en trevligare avfart.
 
 Varning för Grovt Grus!
 
 Rådigt ingripande av Ing-Britt på Älvängens Gård, resulterade i en informativ varningsskylt som säger det mesta! Vi kan inte annat än hålla med. " Kör sakta! Grovt Grus som kan ge punktering!"
 
 Givetvis gör åtgärden det mindre trevligt att köra i de påpekade sträckorna under tiden. Men vår åtgärd skall ge en bättre väg frampå, något som alla trafikanter skall få nytta av. "Kör försiktigt", blir även vårt råd till Er alla!
 / Arne

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela