arnesgatlopp.blogg.se

"arnesgatlopp" är en väg-dagbok för mitt eget minne. Här läggs främst ut mina egna tankar kring pågående och planerade arbeten, längs den väg där jag är delaktig. Har för närvarande hand om vägens skötsel. Hoppas även kunna presentera några historiska inlägg, till mitt eller någon annan läsares nöje. Eventuella kommentarer kommer att godkännas av mig, innan publicering. Dessa kommentarer skall hålla god ton och ej innehålla påhopp eller allmänt gnäll. Välkomna till arnesgatlopp.blogg.se

Förstärkning med Bärlager.

Publicerad 2016-04-27 22:14:02 i Aktuellt,

Vi förbereder bärlager
 
 Vägen har ju fått en hel del stryk under höst och vinter. En ordinär vinter frestar hårt, och denna vintern går väl tämligen utöver detta. Höstens grävarbeten slet mycket, utöver vintern. Så nu inleder vi jobbet med att återställa vägen i, inte bara samma skick som tidigare, utan till ett förhoppningsvis bättre skick!
 
Planerade förstärkningsarbeten längs markerade områden.
 
 De områden vi anser mest utsatta, och för den delen mest eftersatta åxå, skall få ett extra lager med bärlager, 0-35. Här sammanfaller markerade områden med de sträckor som varit eftersatta under några års underhåll åxå. Där kommer lerbotten fram när väghyveln gjort sina resor, men nu hoppas vi bättra på detta problem.
 
Under tisdagskvällen markerade Björn de sträckor som skall bättras på.
 
 Så i tisdags for jag och Björn och markerade start- och stopp-gränser för kommande bättring med bärlager. Givetvis orsakar detta arbete viss obekvämlighet för våra trafikanter med grovt grus i vägen, men vi hoppas på överseende från Er alla. 
 Inom kort kommer vi att lägga ett ytskikt med bergkross 0-18, som bli betydligt trevligare att köra på!
 
Kör försiktigt, det skonar både bilen och vägen! / Hälsar Arne
 
 PS. Ett missförstånd har nått mig ryktesvägen åxå: Kommande asfaltsarbete, ca. mitten av maj, kommer givetvis bara att omfatta redan tidigare asfalterade sträckor! Ett förbättringsarbete, med andra ord!
 Resten av vägen ligger på lerbotten, och håller inte för att lägga asfalt på!   Tyvärr ;-)   DS.

Justering av vägbankens höjd.

Publicerad 2016-04-25 21:44:17 i Aktuellt,

Vi fixar till vid Granvik. 
 
 När vi bytte trumma vid Granviks ridhus, gick det inte att få ner trumman tillräckligt. Givetvis får den inte ligga lägre än befintliga diken, för avrinningens skull. Därför blev det en liten bula över denna här vägtrumman.
 
Ett vägparti som saknat bärighet under lång tid.
 
  I samband med vårens andra hyvling, fick Jörgen på väghyveln anmodan att skrapa försiktigt för att inte skada trumman. Samtidigt fick JP's Entreprenad i uppgift att höja vägbanan samtidigt och spred ut 2 st. lass med bärlager. Dessa båda jobb fixades fredagen före helgen 16-17 april. 
 Vi noterade att det saknades grus strax norr om vägtrumman, och beslöt därför att komplettera med ett lass ytterligare. På tisdagen därefter fixades detta åxå, och vägen fick önskad profil.
 
Kompletterande gruslager gav önskat utseende
 
 Nu får vi köra till vägbanan innan vi lägger ett finare ytskikt. Lite oangenämt att köra på förvisso, men vi får en fastare vägbank i och med att bärlagret körs till.
 Vi hoppas att alla trafikanter blev nöjda med vår hyvling av vägen dessutom! Den hade ju fått en hel del stryk under dikesgrävningen, och var allt annat än trevlig att köra på. Därför håller nog de flesta med om att vägen känns behagligare just nu...
 
Vi gjorde åxå en försiktig resa över grovgruset.
 
  En hel del på gång just nu, och jag återkommer inom kort med fler uppgifter.  / Arne

Trumbyte vid Kobråten.

Publicerad 2016-04-20 21:59:31 i Aktuellt,

Vårt vägarbete går mot sitt avslut. 
 
 Ett av de sista jobben under vårt stora projekt, var trumbytet vid Kobråten. Ett byte jag väntat på en längre tid, å nu äntligen var det dags. En gammal plåttrumma fanns här sedan länge, och funktionen var inte på topp, om man säger. Här var det ofta blött under vår och höst, och hade svårt att torka upp vid fuktig väderlek. Sent att tina upp för snö och is under vårvintrarna. Här spelar förstås vegitationen en stor roll, men under senaste åren har hela trädridå'n längs bäcken gallrats ut, vilket förstås åxå gynnar vägen.
 
Micke sätter skopan i vägen och gräver snabbt upp. 
 
 Här gällde åxå största varsamhet, eftersom telekabeln fanns i närheten. Den borde som sagt ligga minst 60 centimeter under vägytan, med en bukt runt trumman. Långt från dessa sextio centimetrar och rakt över den gamla trumman, var det faktum vi kunde konstatera!
 
Grundlagd telekabel, som kunde räddas!
  
Fritt flöde för vattnet, och telekabel i dagen.
 
 Gamla trumman för nog anses gjort sitt.
 
 Att området varit surt en längre tid, var kanske inte så konstigt i alla fall. Ur tre dräneringsrör började vattnet flöda när de blev framgrävda och vattnet fick fritt flöde igen. Skall bli skönt när vägkroppen får en chans att torka upp! Även här lade vi en 500mm trumma, som borde ge fritt flöde även under kalla vinterdygn.
 
 Dräneringsrör börjar fungera igen.
 
  Bilar står och väntar och nya trumman grävs snabbt över igen, efter den pillats under telekabeln förstås. Några drag med skopan och vägen är farbar, med nytt bärlager som återfyllnad. När man står bredvid och tittar inser man vilken rutin grävaren har, å vad snabbt bytet egentligen går. Sitter man i en bil å tittar på klockan känns tiden förstås lång ändå...
 På min önskelista står åxå en höjning av vägbanan omkring trumman, med bärlager 0-35 och sedan bergkross 0-18 som slitbana. Dock får vi nog resonera med kassören om tidpunkt för detta. Projektet har ju kostat en del kosing...
/ Arne

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela