arnesgatlopp.blogg.se

"arnesgatlopp" är en väg-dagbok för mitt eget minne. Här läggs främst ut mina egna tankar kring pågående och planerade arbeten, längs den väg där jag är delaktig. Har för närvarande hand om vägens skötsel. Hoppas även kunna presentera några historiska inlägg, till mitt eller någon annan läsares nöje. Eventuella kommentarer kommer att godkännas av mig, innan publicering. Dessa kommentarer skall hålla god ton och ej innehålla påhopp eller allmänt gnäll. Välkomna till arnesgatlopp.blogg.se

Trumbyte vid Kobråten.

Publicerad 2016-04-20 21:59:31 i Aktuellt,

Vårt vägarbete går mot sitt avslut. 
 
 Ett av de sista jobben under vårt stora projekt, var trumbytet vid Kobråten. Ett byte jag väntat på en längre tid, å nu äntligen var det dags. En gammal plåttrumma fanns här sedan länge, och funktionen var inte på topp, om man säger. Här var det ofta blött under vår och höst, och hade svårt att torka upp vid fuktig väderlek. Sent att tina upp för snö och is under vårvintrarna. Här spelar förstås vegitationen en stor roll, men under senaste åren har hela trädridå'n längs bäcken gallrats ut, vilket förstås åxå gynnar vägen.
 
Micke sätter skopan i vägen och gräver snabbt upp. 
 
 Här gällde åxå största varsamhet, eftersom telekabeln fanns i närheten. Den borde som sagt ligga minst 60 centimeter under vägytan, med en bukt runt trumman. Långt från dessa sextio centimetrar och rakt över den gamla trumman, var det faktum vi kunde konstatera!
 
Grundlagd telekabel, som kunde räddas!
  
Fritt flöde för vattnet, och telekabel i dagen.
 
 Gamla trumman för nog anses gjort sitt.
 
 Att området varit surt en längre tid, var kanske inte så konstigt i alla fall. Ur tre dräneringsrör började vattnet flöda när de blev framgrävda och vattnet fick fritt flöde igen. Skall bli skönt när vägkroppen får en chans att torka upp! Även här lade vi en 500mm trumma, som borde ge fritt flöde även under kalla vinterdygn.
 
 Dräneringsrör börjar fungera igen.
 
  Bilar står och väntar och nya trumman grävs snabbt över igen, efter den pillats under telekabeln förstås. Några drag med skopan och vägen är farbar, med nytt bärlager som återfyllnad. När man står bredvid och tittar inser man vilken rutin grävaren har, å vad snabbt bytet egentligen går. Sitter man i en bil å tittar på klockan känns tiden förstås lång ändå...
 På min önskelista står åxå en höjning av vägbanan omkring trumman, med bärlager 0-35 och sedan bergkross 0-18 som slitbana. Dock får vi nog resonera med kassören om tidpunkt för detta. Projektet har ju kostat en del kosing...
/ Arne

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela