arnesgatlopp.blogg.se

"arnesgatlopp" är en väg-dagbok för mitt eget minne. Här läggs främst ut mina egna tankar kring pågående och planerade arbeten, längs den väg där jag är delaktig. Har för närvarande hand om vägens skötsel. Hoppas även kunna presentera några historiska inlägg, till mitt eller någon annan läsares nöje. Eventuella kommentarer kommer att godkännas av mig, innan publicering. Dessa kommentarer skall hålla god ton och ej innehålla påhopp eller allmänt gnäll. Välkomna till arnesgatlopp.blogg.se

Smålagning under höst och vår

Publicerad 2015-03-21 19:40:52 i Aktuellt,

Dessa eviga potthål.

Med höstsnö i bakgrunden lagas hål i vägen.
 
 Höstens hyvling i början av september, skulle fått en senare repris egentligen. Men synnerligen osäkert väder med regn vid horisonten, gjorde att jag tvekade att kalla hit väghyveln en gång till. En nyskrapad väg, tillsammans med regn, och den livliga trafik vi har på vägen nuförtiden, gav åtminstone mej stor tvekan.
 Istället fick Ferguson ta några lass med vårt "nya" 0-8 kross, som portionerades ut i potthålen. Hållbarheten i detta arbeta blev långt ifrån den önskade, med regnet som föll.
Tillslut kom vintern i alla fall och fyllde hålorna med snö istället. Så under vintern blev det bättre att köra, i avseende potthålen.
 
Med våren i sikte känns det roligare att renovera
 
 "Men det som göms i snö" heter det i ramsan, och det gällde verkligen vår potthål åxå. Vägen tinade, och faktiskt torkade en hel del. Så då fick det bli en resa med traktorn igen, med fullastad skopa förstås. Detta gjordes under ett par veckor i mars månad, där hela 7 skopor krävdes för att få vägen Sjöhaget-Håla någorlunda slät. Här uppmanar vi alla att köra lite lugnare så inte gruset sprätts ur direkt. 
 Det sista i denna aktivitet verkar vara att gruset körts till i hålorna. Inget speciellt regnande, vilket gynnat fyllningen. Nu stundar bortplockning av snökäppar, och därefter kan vi sikta in oss på att få upp väghyveln igen. Men först tar vi årsmötet på måndag den 23:e mars.
 Arne

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela