arnesgatlopp.blogg.se

"arnesgatlopp" är en väg-dagbok för mitt eget minne. Här läggs främst ut mina egna tankar kring pågående och planerade arbeten, längs den väg där jag är delaktig. Har för närvarande hand om vägens skötsel. Hoppas även kunna presentera några historiska inlägg, till mitt eller någon annan läsares nöje. Eventuella kommentarer kommer att godkännas av mig, innan publicering. Dessa kommentarer skall hålla god ton och ej innehålla påhopp eller allmänt gnäll. Välkomna till arnesgatlopp.blogg.se

Onsdag 8:e april, och hyvlat i en hast.

Publicerad 2015-04-08 17:18:10 i Aktuellt,

Här blev det sladdat i en hast!
 
Vi kör så det dammar!
 
 I början av förra veckan plockade vi in snökäpparna, för att vara redo för hyvling av vägen. Kontakt togs med Kommunens väghyvel om kommande åtgärd. Nu gällde det att samordna detta med någon form av dammbindning. Från Nordic Paper kom det negativa besked om tillgång av lut, verkar som tillgången kommer att vara permanent minimal. Lut har varit lite av en favorit, både ekonomiskt och verkansmässigt.
 Det andra alternativet som står till buds, är saltning av vägen i samband med hyvling. Inget dåligt alternativ, dock något dyrare. På tisdagen kontaktades Ramseruds Grustag, som skötte förra vårens saltning. Vägsaltet för ändamålet skulle vara på ingång under veckan, och vi håller kontakten om tidpunkt och samordning.
 
Bättre än väntat, än så länge.
 
 Tja, någonstans blev det glapp, och vägen hyvlades raskt under onsdagen. Resultatet blev över förväntan bra, men nu var ju inte dammbindningen synkad med hyvlingen...
 Ilsamtal med Ramserud som nog har saltet i Säffle idag, men snålt om tid för jobbet. Så jag tror, just nu i alla fall, att vi dammar vidare över helgen, och siktar på en hyling till, ev. lite djupare, i början av veckan och synkar detta med lite mer planerad saltning av vägen.
 Sedan får jag kanske be kassören på mina bara knän, om pengar till ett gruslager över det grövre bärlagret som hyvlas fram längs de reparerade sträckorna.  
 Så är läget just nu, om någon funderar över verkligheten...
 
 ÅSVF/Arne

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela