arnesgatlopp.blogg.se

"arnesgatlopp" är en väg-dagbok för mitt eget minne. Här läggs främst ut mina egna tankar kring pågående och planerade arbeten, längs den väg där jag är delaktig. Har för närvarande hand om vägens skötsel. Hoppas även kunna presentera några historiska inlägg, till mitt eller någon annan läsares nöje. Eventuella kommentarer kommer att godkännas av mig, innan publicering. Dessa kommentarer skall hålla god ton och ej innehålla påhopp eller allmänt gnäll. Välkomna till arnesgatlopp.blogg.se

Så kunde vi äntligen få hyvla våran väg!

Publicerad 2014-05-08 17:24:22 i Aktuellt,

I vädrets händer.
 
 I slutet av mars månad lade vi ju på bärlager, på tre stycken delar av vägen. Tre delar som haft extra dålig bärighet, och därför behövdes förstärkas med grövre material i botten. Några veckor med tillkörning, med normalt vår-regn som mix därtill. Så var planeringen åtminstone.
 Personer i min omgivning har säkerligen tyckt att jag varit en avig figur, när jag gått och önskat regn de sista veckorna. Visst har vi haft en skön försäsong på våren. Strålande solsken, och inget regn! Men våran väg har varit allt annat än trevlig att köra på under denna tiden. Att Ni som färdats längs vägen har varit missnöjda, är inget att förvånas över. 
 
 En välkommen syn på vägen.
 
 Väghyvling har varit beställd sedan flera veckor. Ytterligare grusning, med finare material denna gång, till att täcka reparerade vägavsnitt, har åxå legat och väntat. Dammbindningen har varit ett problem, men JP's Entreprenad har gjort efterforskning och löst den knuten. Vi har "bara" väntat på lite regn, som skulle göra vägen mer hanterbar.
 Så redan i måndags varskoddes JP's entreprenad, som fått en sammankallande uppgift, att nu är regnet på gång. Så fort det passar drar vi i gång det väntande arbetet!
 
 Detta arbete består egentligen av tre delar, varav väghyvlingen är den första delen. De sista dagarnas regn har gjort vägkroppen mjukare, och gör det möjligt att skrapa ner i vägen. Helst då under botten i "potthålen". Sedan blandas bärlagret samman med övrigt material i vägen, längs de reparerade delarna.
 I och med detta är vägen redo att få sin påfyllning av väg-kross, 0-18 mm, på planerade sträckor. Givetvis främst på reparerade vägdelar, men även på sträckor som haft tunnare gruslager. Den nyhyvlade vägen har nu ett ytlager som gör det möjligt för gruset att smälta samman. Detta är den andra delen i detta projekt. 
 Tredje och sista delen blir dammbindningen, som förhoppningsvis sker på fredag. Då Nordic Paper, som varit vår ordinarie leverantör av lut, numera är sparsamma med denna vara, planerar vi att dammbinda vägen med salt istället. Detta kommer att utföras med personal från Ramseruds Grustag. Vi hoppas förstås på ett fullgott resultat, även med detta alternativ. 
 
 I skrivandes stund kör grusbilarna de sista lassen, och vägen borde få sin planerade utformning.  Själv tar jag fram kameran och åker ut på en liten inspektionstur. En efterlängtad inpektionstur, kan tilläggas! / Arne

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela