arnesgatlopp.blogg.se

"arnesgatlopp" är en väg-dagbok för mitt eget minne. Här läggs främst ut mina egna tankar kring pågående och planerade arbeten, längs den väg där jag är delaktig. Har för närvarande hand om vägens skötsel. Hoppas även kunna presentera några historiska inlägg, till mitt eller någon annan läsares nöje. Eventuella kommentarer kommer att godkännas av mig, innan publicering. Dessa kommentarer skall hålla god ton och ej innehålla påhopp eller allmänt gnäll. Välkomna till arnesgatlopp.blogg.se

Ett, förhoppningsvis, körvänligare resultat!

Publicerad 2014-05-09 16:40:10 i Aktuellt,

Nytt gruslager på flera platser.
 
Granviks-rakan sett från söder.
 
 Raksträckan vid Granvik är ett evigt bekymmer. Hela sträckan har mycket dålig bärighet, och blir ett gungfly vid regnig väderlek. Dikning härefter är ett projekt med hög prioritet. Vårens förbättringsarbete hoppas vi dock skall råda bot på de akuta problemen. Från mötesplatsen till infarten mot Granviks Gård har vi tidigare förstärkt med bärlager, och nu gett sitt toppskikt med kross 0-18.
 
Ett körvänligare ytskikt.
 
 Betydligt behagligare att köra längs raksträckan efter hyvling och sista ytlagret. Vägens bärigheten borde bli avsevärt bättre, vilket behövs då trafiken är livlig här. Skall bli intressant att följa under vår och sommar...
 
Ett vägparti i "väntrummet"
 
 Det var inte långt från att vägsträckan, strax före Granviks-rakan, åxå skulle ingå i vårens renoveringsarbete. Här satte ekonomin detta avsnitt i "väntrummet" ett år till. De sista 100-meter före raksträckan har låg bärighet och ett lövtunt gruslager. Här pressas leran som oftast upp i dagen, och ger obehagligt spårig vägbana. 
 Även här är dikning i stort behov, liksom en renovering med bärlager likaså. Ett lite nödhjälps-paket i form av ett lass vägkross 0-18, fick bli lite tillfälligt plåster på såren, så att säga. Vi lär återkomma hit...
 
Som en deg på jäsning.
 
 Sträckan, "Flåhackets infart - Fridhem", lever sitt eget liv, skulle man kunna tro. Likt en jäsande deg flyter den ut och blir allt bredare år från år. Men nu skall vi nog beakta att hela vägen ligger på gammal sjöbotten, och har en våt hitorik.
 Fast även denna sträckning fick sitt stärkande bärlager i våras, och gjordes nu färdig med hyvling och sista ytlager med väggrus. Hur länge detta håller får framtiden utvisa...
 
Ett lager i sista minuten.
 
 Sträckan "Kobråten - Flåhackets infart" var inte tänkt att ingå i vårens förbättring. Men då allt fler potthål dök upp under sista regninga dagarna, tänkte jag om. Ett extra gruslass är ju några tusenlappar extra, å vi försöker ju hålla hårt i pengarna. Dock är sträckan reparerad sedan tidigare, och man vill ogärna släppa fördärvet allt för långt. Vägdelen ligger i skuggigt "norr-läge" och har ogynnsamt utgångsläge därvid. Därför fick den en hjälpande hand, i sista minuten...  
 
 
Grusning mot bäcken
 
 Efter vårens första hyvling, dök det upp en del lera i vägen efter korsningen. En lång-grop i vägen före bäcken med tunt gruslager. Kan åxå vara ett litet projekt för höjning och ökning av bärigheten i framtiden. Sträckan längs bäcken är höjd och renoverad vid arbete för några år sedan. Ett jobb som nog räddade vägen vid sista översvämningen.
 Även här blev det lite plåster i form av ett gruslager... 
 
Grusning mot Vattenverket
 
 Även vid starten på vägsträckan som leder mot Ga: Vattenverket har leran tittat upp i dagen. En del av vägen som är svår att begripa sig på. Vissa delar av raksträckan är gungig av lera, medan berget går i dagen därefter.
 Ett lass med väggrus fick det bli på sämsta delen...
 
En liten vägdel att glädjas över
 
 Visst ser den här högerkuvan riktigt trevlig ut efter vårens förbättring. Inledande dikning tidigt i våras, med efter-följande bärlager som förbättring. Det sista ytskiktet gjorde kurvan riktigt fin tycker jag, och hoppas resenärerna håller med. Några markeringar i innerkurvan, så trafiken inte genar ut för mycket, får det nog bli... 
 
Ett skuggigt parti
 
 Raksträckan mitt emot Koloni-lotterna ligger i evig skugga. Här har vägbanan svårt att torka upp, både under våren och efter regn. Naturligtvis bli bärigheten därefter, och för att göra det bästa av situationen blev det en sträcka med bärlager även här. Obehag för de boende förstår jag, men hoppas att resultatet uppväger de temporära problemen. 
 Som sagt, ytterligare ett vägparti i skuggigt läge. Vi kan bara be markägare att rensa sin skog lite extra vid sådana här ställen...
 
Här kan "hen" ligga å sura i vägslänten 
 
 En bula i vägen återstår efter åratal av guppande över stenen i vägen. Stenen ligger numer i vägrenen, och har ett mycket mindre uppmärksammat läge, tack och lov. En lite mer långsträckt bula återstår av äventyret. Vi får hoppas vägen formar till sig ännu mer, allt efter som....
 
 Nu ställer vi in siktet på kommande dammbindning. Som tidigare nämnts kommer vi att använda salt denna gång. Inget billigare alternativ, men på något vis måste vi hålla kvar bindemedlet i vägen. Återkommer härvid / Arne

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela