arnesgatlopp.blogg.se

"arnesgatlopp" är en väg-dagbok för mitt eget minne. Här läggs främst ut mina egna tankar kring pågående och planerade arbeten, längs den väg där jag är delaktig. Har för närvarande hand om vägens skötsel. Hoppas även kunna presentera några historiska inlägg, till mitt eller någon annan läsares nöje. Eventuella kommentarer kommer att godkännas av mig, innan publicering. Dessa kommentarer skall hålla god ton och ej innehålla påhopp eller allmänt gnäll. Välkomna till arnesgatlopp.blogg.se

Dikesröjning igen!

Publicerad 2014-07-16 21:22:44 i Aktuellt,

Nu röjer vi dikesrenen!
 
På fredag är det dags för röjning av dikena igen.
 
 Ett år går som bekant fort och nu är det dags att röja dikeskanten för i år. Vi anlitar samma entreprenör som förra året. Då blev arbetet snabbt utfört och till största belåtenhet, ja faktiskt det bästa resultatet jag varit med om. Så det är med lugnt sinne jag ser fram emot årets röjning.
 
 
Varnings-skylten är på plats längs "Hôla-rakan".
 
 Dikesröjning är av stor vikt, framför allt för säkerheten då gräset växt sig högt och skymmer sikten. Att sedan våra diken håller sig bättre och längre öppna är ju en ekonomisk vinst dessutom. Man ser ju hur sly snabbt får fäste i vägkanten och ställer till stort förtret om de får växa något år. 
 Här längs "Hôlarakan" växer vassen friskt, men nu stundar andra tider...
 
 Som markägare kan åxå vi tänka på att underlätta arbetet. Inför kommande röjning är det ju bra om vi plockar bort skräp från eget vägområde. Sedan kan vi åxå tänka på eventuella inhägnader längs vägområdet.
 
 
Inhägnader som ev. inte används skulle kanske kunna plockas bort
 
Fallna gärdesstörar gör ingen nytta.
 
Grenar som växer ut i vägområdet kan med fördel sågas bort.
 
 Så tänk över Er vägdel och förbered Er för fredagens dikesröjning efter vår väg. Tänk även på riskområdet kring maskinen och eventuellt sprut och sprätt. Så får vi alla en fin väg till helgen!   / Arne

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela