arnesgatlopp.blogg.se

"arnesgatlopp" är en väg-dagbok för mitt eget minne. Här läggs främst ut mina egna tankar kring pågående och planerade arbeten, längs den väg där jag är delaktig. Har för närvarande hand om vägens skötsel. Hoppas även kunna presentera några historiska inlägg, till mitt eller någon annan läsares nöje. Eventuella kommentarer kommer att godkännas av mig, innan publicering. Dessa kommentarer skall hålla god ton och ej innehålla påhopp eller allmänt gnäll. Välkomna till arnesgatlopp.blogg.se

Justering av vägbankens höjd.

Publicerad 2016-04-25 21:44:17 i Aktuellt,

Vi fixar till vid Granvik. 
 
 När vi bytte trumma vid Granviks ridhus, gick det inte att få ner trumman tillräckligt. Givetvis får den inte ligga lägre än befintliga diken, för avrinningens skull. Därför blev det en liten bula över denna här vägtrumman.
 
Ett vägparti som saknat bärighet under lång tid.
 
  I samband med vårens andra hyvling, fick Jörgen på väghyveln anmodan att skrapa försiktigt för att inte skada trumman. Samtidigt fick JP's Entreprenad i uppgift att höja vägbanan samtidigt och spred ut 2 st. lass med bärlager. Dessa båda jobb fixades fredagen före helgen 16-17 april. 
 Vi noterade att det saknades grus strax norr om vägtrumman, och beslöt därför att komplettera med ett lass ytterligare. På tisdagen därefter fixades detta åxå, och vägen fick önskad profil.
 
Kompletterande gruslager gav önskat utseende
 
 Nu får vi köra till vägbanan innan vi lägger ett finare ytskikt. Lite oangenämt att köra på förvisso, men vi får en fastare vägbank i och med att bärlagret körs till.
 Vi hoppas att alla trafikanter blev nöjda med vår hyvling av vägen dessutom! Den hade ju fått en hel del stryk under dikesgrävningen, och var allt annat än trevlig att köra på. Därför håller nog de flesta med om att vägen känns behagligare just nu...
 
Vi gjorde åxå en försiktig resa över grovgruset.
 
  En hel del på gång just nu, och jag återkommer inom kort med fler uppgifter.  / Arne

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela