arnesgatlopp.blogg.se

"arnesgatlopp" är en väg-dagbok för mitt eget minne. Här läggs främst ut mina egna tankar kring pågående och planerade arbeten, längs den väg där jag är delaktig. Har för närvarande hand om vägens skötsel. Hoppas även kunna presentera några historiska inlägg, till mitt eller någon annan läsares nöje. Eventuella kommentarer kommer att godkännas av mig, innan publicering. Dessa kommentarer skall hålla god ton och ej innehålla påhopp eller allmänt gnäll. Välkomna till arnesgatlopp.blogg.se

Byten av vägtrummor fortsätter.

Publicerad 2016-04-16 17:41:27 i Aktuellt,

Rejäla vägtrummor kommer på plats. 
 
 Vi som kört längs vår väg under flera år nu, har våra minnen förstås. Själv minns jag en särskid regnig period, för något tiotal år sedan. Ett kraftigt regnande hade gjort raksträckan vid Granvik till en smärre kanal. Ett avverkande av virke som låg på östra kanten, flöt med vattnet, längs de minimala dikena. För mig stod klart att få till ordentliga diken och rejäla vägtrummor, var av stor vikt. Vattnet måste transporteras bort på bästa sätt...
 
En 500-trumma i början av Granviks-rakan grävs ner. 
 
 Nu har vi fått de räjäla dikena, som skall transportera bort vattnet. Bort mot bäcken vid Kobråten. Så återstod detaljen att få vattnet från vägens östra sida, till den västra sidan. Med ett antal 500mm's vägtrummor borde förutsättningarna bli de bästa. En önskan jag haft sedan flera år, blir nu verklighet!
 Vi har för resten valt att lägga 500mm's trummor där det är möjligt. Dels har vi bidrag för denna dimensionen, och så håller sig öppna bättre även om det råder risk för isbildning i trummorna under vintrarna. En nog så viktig del, tycker vi alla som nervöst kört över gropig svallis under vintrarna! 
/ Arne
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela