arnesgatlopp.blogg.se

"arnesgatlopp" är en väg-dagbok för mitt eget minne. Här läggs främst ut mina egna tankar kring pågående och planerade arbeten, längs den väg där jag är delaktig. Har för närvarande hand om vägens skötsel. Hoppas även kunna presentera några historiska inlägg, till mitt eller någon annan läsares nöje. Eventuella kommentarer kommer att godkännas av mig, innan publicering. Dessa kommentarer skall hålla god ton och ej innehålla påhopp eller allmänt gnäll. Välkomna till arnesgatlopp.blogg.se

Hoppsan! 50 blev 30!

Publicerad 2014-07-18 13:39:50 i Aktuellt,

I måndags spärrade jag upp ögonen lite extra
 
Vid Nordic Paper lyser nya 30-skyltar klart!
 
Jo visst noterade jag förändringen i skyltfloran i måndags. En hastighetsförändring från 50 km/t till 30km/t alldeles före Nordic Papers huvudingång. Jo visst är en skärpning förbi "Lärcenter" ganska nödvändig, för här är trafikkulturen långt från regelboken. En 40km/t zon skulle väl varit på sin plats.
 Nu har man tagit i rejält och sänkt till 30. Snigelfart förbi lärcenter är alltså önskemålet!
 Men döm av min förvåning då inte 50 km/t hastighet inte återkommer efter "Lärcenter"! Nej nu fortsätter begränsningen ända till efter Älvängens gård!
 
Hit ska vi köra 30 km/t....
 
 Någon har således begränsat vår maxfart på vår väg! Utan föregående stämmomöte, där vi borde få gått till beslut om eventuell önskemål av förändring angående maximal hastighet. Ett eventuellt önskemål som sedan skulle ha lämnats in för godkännande av Länstyrelsen. Som enligt rykte är tämligen restriktiv angående 30-sträckor!
 
Här får du trampa på gasen en smula igen...
 
 Så vilken väg denna förändring har gått för sitt genomförande är än så länge okänt, för mig åtminstone. Att sätta upp förbudsskyltar utan tillstånd är inte enligt lag tillåtet, så vitt jag har förstått saken.
 Tja, en förändring där förmodligen sista ordet inte är sagt ännu. Ser gärna fram emot klargörande kommentarer här på bloggen av Er andelsägare i vägföreningen!   / Arne

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela